seminars
1st seminar_Ver o invisível (14.03.2023). [Workshop/Seminar]. Margarida Dias, José Carlos de Paiva, Cristina Ferreira, Lurdes Gomes & Paulo Nogueira (Coords.). Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Porto, Portugal.
- DIAS, Margarida & GOMES, Lurdes (2023). [in]visible_seeing the invisible [Artistic research exposition]. Research Catalogue. link
2nd Seminar_Ilustrando a ausência com Júlio Dolbeth (19.02.2024)(19.02.2024). [Workshop/Seminar]. Catarina Casais, Cristina Ferreira, José Carlos de Paiva & Margarida Dias (Coords.). Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Porto, Portugal.
- DIAS, Margarida & CASAIS, Catarina (2024). [in]visible_illustrating the absence [Exposição artística de investigação]. Research Catalogue. link
bruaá do [in]visível: discursos das imagens dos manuais escolares (18-19.07.2024). [Final seminar]. Catarina Casais, Cristina Ferreira, José Carlos de Paiva, Lurdes Gomes, Margarida Dias & Paulo Nogueira (Coords.). Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Porto, Portugal. link
workshops
Animar Realidades (18.07.2024). [Oficina]. Catarina Casais, Camila Mangueira, Fabrício Fava. Bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Porto, Portugal. link
WORKSHOP Thinking about (in)visible identities in textbooks (17.11.2023). [Workshop]. Margarida Dias. 8ei_ea — VIII ENCONTRO INTERNACIONAL sobre EDUCAÇÃO ARTÍSTICA, Maputo, Mozambique.
- CASAIS, Catarina & DIAS, Margarida (2024). [in]visible_thinking about identities in textbooks. [Artistic research exposition]. 8ei_ea – VIII ENCONTRO INTERNACIONAL sobre EDUCAÇÃO ARTÍSTICA. Práticas e Epistemologias da Educação Artística em Moçambique: Desafios e Olhares Locais, Maputo, Moçambique. link
WORKSHOP En busca de identidades en los manuales escolares (28.05.2024). [Workshop]. Margarida Dourado. IV Encuentro Internacional de la red YUCUNET, Fundación Ludwig de Cuba, La Habana, Cuba.
interviews
Focus group with primary school teachers from EB1 Arroteia (January 29, 2024). [Interview]. Catarina Casais, Margarida Dias, and Paulo Nogueira (Coords.). EB1 Arroteia, Valbom, Portugal.
Talk with primary school teacher Ariana Furtado from EB1 do Castelo (March 11, 2024). [Interview]. Catarina Casais and Margarida Dias (Coords.). EB1 do Castelo, Lisbon, Portugal.
Talk with illustrator António Modesto (May 17, 2024). [Interview]. Catarina Casais, José Paiva, and Margarida Dias (Coords.). António Modesto’s Studio, Porto, Portugal.
encounters
Encounter between the projects “Queeres Leben” and “[in]visible” (February 26-28, 2024). [Conference]. Catarina Casais, Jan Düsterhöft, Katarzyna Jez, Margarida Dias & Riem Spielhaus (Coords.). Georg Eckert Institute, Braunschweig, Germany.
remote collaborations
Form for primary school teachers (2024). [Online survey]. Catarina Casais and Margarida Dias (Coords). Portugal.
Form for designers and illustration professionals (2024). [Online survey]. Catarina Casais and Margarida Dias (Coords). Portugal.
Form for publishers (2024). [Online survey]. Catarina Casais and Margarida Dias (Coords.). Portugal.
publications
DIAS, Margarida Dourado (2024). Archiving identities from Portuguese textbooks. The Value of Diversity in Arts Educational Research. Proceedings of ECER 2023. NW 29. Research on Arts Education. Glasgow, 22 – 25 August 2023, University of Girona – Dipòsit Digital, 30-41. link
DIAS, Margarida Dourado (2023). Proyecto [in]visible. Em Gabriela Augustowsky & Damián Del Valle (Coord.), Territorios de la educación artística en diálogo (pp. 105-112). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Universidad Nacional de las Artes. ISBN 978-987-3946-28-8. link
DIAS, Margarida (May 2023). Naturalizing Attitudes on Others Through Images in Portuguese Primary Textbooks. Arts and Research in Education: Opening Perspectives. Proceedings of ECER 2022 NW 29: Research on Arts Education: Yerevan (online), Armenia, 44-50. link
communications
CASAIS, Catarina (19.07.2024). Diálogo entre imagens: A perspetiva binária nos manuais escolares. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Porto, Portugal. link
CASAIS, Catarina (10.11.2023). [In]visibilidades do discurso. O manual escolar como catalisador na prática do Desenho [Conference presentation; call submission]. 1st International Conference on Textbooks: National and Global Historical Perspectives, Coimbra, Portugal. link
DIAS, Margarida & PAIVA, José Carlos de (30.08.2024). Can the Images Be Another Thing? ECER 2024 – The European Conference on Educational Research, Nicosia, Chipre.
DIAS, Margarida & CASAIS, Catarina (7.08.2024). Reflexões sobre a monocultura dos retratos de família nos manuais escolares. International Conference on the Counter-Image, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, UFSC, Brasil.
DIAS, Margarida (18.07.2024). Apresentação do [in]visible. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Porto, Portugal. link
DIAS, Margarida (4.12.2023). Projeto [in]visible – arquivando representações de identidades de manuais escolares portugueses. Encontro Internacional de Arte/Educacão · Grupos de Pesquisa enREDE. Instituto de Artes/UNESP, São Paulo, Brasil
DIAS, Margarida (17.11.2023). OFICINA Pensar identidades (in)visíveis em manuais escolares [Conference presentation and workshop; call submission]. 8ei_ea — VIII Encontro Internacional sobre Educação Artística, Maputo, Moçambique. link
DIAS, Margarida (23.08.2023). Archiving identities from Portuguese textbooks [Conference presentation; call submission]. ECER 2023 Glasgow. The European Conference on Educational Research, Glasgow, United Kingdom.
FERREIRA, Cristina (10.11.2023). Discursos de poder nas ilustrações dos manuais de estudo do meio do 1.° ano do ensino básico [Conference presentation; call submission]. 1st International Conference on Textbooks: National and Global Historical Perspectives, Coimbra, Portugal. link
FERREIRA, Cristina & GOMES, Lurdes (19.07.2024). A dissociação do texto e da imagem, a importância da origem da imagem para a sua análise e questionamento. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Porto, Portugal. link
GOMES, Maria & FERREIRA, Cristina (23.08.2023). Reflections on the construction of a textbook for teaching art. A case study of two textbooks from the Bauhaus School [Conference presentation; call submission]. ECER 2023 Glasgow. The European Conference on Educational Research, Glasgow, United Kingdom.
NOGUEIRA, Paulo (18.07.2024). A animalidade em nós: para uma política das espécies em educação artística. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Porto, Portugal. link
PAIVA, José Carlos de (19.07.2024). Imagens finais. bruaá do [in]visível: discursos das imagens nos manuais escolares [seminário final do projeto], Porto, Portugal. link
PAIVA, José Carlos de & DIAS, Margarida (10.11.2023). Representações imagéticas de género nos manuais portugueses do 1.º ano de Estudo do Meio [Conference presentation; call submission]. 1st International Conference on Textbooks: National and Global Historical Perspectives, Coimbra, Portugal. link
advanced training
CASAIS, Catarina de Sousa (17.11.2023). O Desenho como Verbo – Reflexões sobre linguagem na disciplina de Desenho A [Master in Teaching of Visual Arts for Teachers of the 3rd cycle of Basic Education and of Secondary Education]. Supervisor Ana Catarina Almeida. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Porto, Portugal. link